Am aşteptat cu nerăbdare (chiar, cum o fi să aştepţi cu nerăbdare…?) prima ediţie #MASmedia, care a avut loc între 15 şi 16 noiembrie, la Hotel Univers T. Pe lângă faptul că eu şi Monsieur D. am fost voluntari, alături de alţi tineri voinici şi frumoşi, vreau să spun că ne-am distrat. Ne-am distrat, da. Ce, nu v-aţi fi aşteptat la asta? Nu a fost o atmosferă clişeică de conferinţă, unde fiecare vine cu ifosele şi toanele sale; sau, unde lumea vine să arate că „eu sunt cineva” şi că „eu am făcut ceva în viaţa asta” (deşi există mici excepţii).

          Prima zi ne-a găsit pe noi, voluntarii (eu, Monsieur D., Andreea, Alexandra, Caty, Klaus, Marian şi dragul nostru organizator, Gabriel Gorgan) devreme – pentru mine, având în vedere că mă trezesc cam pe la 12:00 –, în incinta hotelului Univers T, în sala Jupiter. Am rezolvat chestiunile de bufet şi logistică, ne-am aşezat cuminţi şi am aşteptat să vină invitaţii conferinţei.

          Primul sosit a fost  domnul Lucian Valeriu, care, contrar aparenţelor, este extrem de jovial (asta urma să aflăm şi din discursul lui). Apoi, a venit Madame Oana Barbu, care ne-a dat energie tuturor cu optimismul ei. În cele din urmă au venit şi băieţii din echipa Cenzurat TV, care au pre-animat evenimentul.

Entertrainer-ul deschide evenimentul


          Cei care au vorbit primii au fost Cenzuraţii. Tibi Codorean, Bogdan Bob Rădulescu, Dragos Stan şi Adrian Cucu întrunesc o echipă faină. Cu privire la munca lor în cadrul emisiunii, au declarat (în glumă) că „Nici noi nu ştim ce facem!„şi că „Ar fi fost un clişeu să venim cu material pregătit”. Mr. Bob ne-a întrebat câţi dintre noi avem cont de facebook şi câţi dintre noi am fi dispuşi să renunţăm la conturile noastre. Două persoane au spus că nu au cont, iar celorlalţi ne-a spus că „Poţi să îţi închizi contul dar alegi să nu o faci. Suntem dependenţi de social media.

Cenzuraţii
Tibi Codorean şi Adrian Cucu, o parte din Cenzurat TV

          Emisiunea noastră pe care o facem este legată de social media” – şi s-a pus problema dacă „a răscoli Internetul ” (ceea ce au spus băieţii că fac în emisiunea lor) este un clişeu sau nu.

          După ieşirea băieţilor din scena #MASmedia, a urmat Ovidiu Mărginean, de la Qual Media Group. Acesta ne-a vorbit despre ce anume să faci în publicitate şi ce să NU faci în publicitate. A vorbit despre preferinţele clienţilor când vin la o firmă de publicitate. Aceştia preferă cuvinte ca şi: aici, lângă tine, pentru tine, ş.a. Totodată, aceştia doresc ca în cadrul unei campanii să fie afişate următoarele elemente: persoana de contact, numărul de telefon, logoul cât mai colorat, adresa patronului, garanţia, Google maps, social media şi orarul, bineînţeles.

Ovidiu Mărginean, reprezentand Qual Media Group vorbind despre o campanie de promovare

          Domnul Ovidiu Mărginean a spus că scopul publicităţii e acelaşi ca şi în mass-media: să informeze. În publicitate, putem întâlni aceleaşi stereotipuri de imagine. La întrebarea „Putem să educăm clientul?” a venit şi răspunsul: „Nu. Nici măcar dacă-i explici că «aşa se face dincolo»

          Preocuparea de propria imagine într-o firma sau agenţie de publicitate cade pe ultimul loc; de aceea, multe dintre acestea dau faliment.

Oana Barbu şi Lucian Valeriu

          Continuând discuţia despre publicitate, a urmat Oana Barbu, care ne-a prezentat cele „11 mituri despre publicitate, nu din cărţi adunate”. Am lucrat cu genul de clienţi pe care îi pomeneam (n.r. clienţi anonimi), până mi-am dat seama că nu mai doream să fac compromisuri.

          În România, asimilarea noţiunilor despre publicitate au fost asimilate „în fugă”, după cum spunea Oana Barbu, PR-ul campioanei naţionale la rugby. „În America încă din ‘60 s-au înfiinţat marile agenţii de publicitate). Suntem undeva pe la anii ‘70 ai Americii.” – e grav, nene!

Oana Barbu prezentând miturile publicităţii

          Publicitatea poate aduce vânzări. Nu! Publicitatea nu vinde. Publicitatea vinde o strategie de marketing.  Trebuie să te diferenţiezi pe tine ca identitate. Dacă un prods nu este foarte căutat, apelează la reclamă. Însă, reclama nu va face produsul mai cautat. Publicitatea are o funcţie manipulativă (poate fi folosită pentru a manipula publicul). În pulicitate, sexul vinde (asta nu se învaţă la şcoală, dar toată lumea crede asta). Sexul nu vinde, dar noi îl cumpărăm. În publicitatea creativitatea contează în primul rând – Creativitatea este înnăscută”.

#voluntariiinpicioare

          Publicitatea lucreaza cu stereotipuri. Publicitatea e un job ca oricare altul. În publicitate specialistul respectă întotdeauna părerea clientului. Există evenimente care se pot organiza cu buget 0 = o mentalitate ieftină românească, dar e un model de a face business.

          Viitorul publicităţii e în online – e în online, dar nu stă doar acolo. Dacă termini CRP sau publicitatea te poţi angaja direct într-o agenţie de publicitate.” Acestea au fost cele 11 mituri dezminţite de către Oana Barbu la #MASmedia. Ceea ce nu ştiam este faptul că dânsa a terminat filosofia. Încă un motiv să o apreciez în plus!

Oana Barbu, primind un buchet de flori din partea galantului Gabriel Gorgan

          După Oana Barbu a urmat domnul Lucian Valeriu, ziarist de meserie. Unul foarte controversat, aş spune eu. Ne-a vorbit despre cum şi-a început cariera jurnalistică, povestind despre parcursul lui în jurnalism, printre altele: „Am început să scriu exact ca şi pe stradă, în limbajul interlopilor.” – spunea dânsul, făcând referire la mafia arădeană şi la anchetele pe care el le-a înfăptuit şi care, din păcate, nu s-au soldat cu întemniţarea vinovaţilor.

Pregătit de speach: Lucian Valeriu

          Ne-a povestit şi despre un moment delicat (despre care nu voia să vorbească şi este de înţeles): a fost bătut de doi mafioţi arădeni şi a ajuns în spital, cu picioarele rupte. Şocant, nu…? Dar iată că dânsul şi-a riscat propria viaţă pentru a face dreptate. Şi nu a fost lovit de către o vedetă care se simţea agresată de un jurnalist, ci a fost lovit de un mafiot cu o bâtă de basseball! Uneori viaţa bate filmul (da, alt #cliseu).

          În prezent, domnul Lucian Valeriu ne-a spus că nu mai face anchete, dar că scrie pamflet. Dacă vom vorbi despre anchetă vs. presă, acesta a spus că „Pamfletul este presă + #fainosag!” Cât despre şcolile de jurnalism din România, Lucian Valeriu a declarat următoarele: „Conservatoarele de manele sunt facultăţile de jurnalism!” Mai ziceţi ceva acum!

Gânduri (nu idei) din agendă

          A doua zi de #MASmedia ne-a regăsit la ora 15:00 (voluntarii + Gorgan), pentru a (re)pregăti evenimentul. Nu după mult timp sosise şi Vali Petcu, aka Zoso, care salutase sfiios mulţimea cu un „Bună”. Zoso e mult mai drăguţ în realitate (pentru fete). Nu a vrut să facă poze cu noi fiindcă nu se consideră „atât de celebru”, după cum spunea. Eu zic că este destul de celebru şi că deja a făcut istorie.

          Seara a început cu discursul lui Andrei Gheorghe, care aştepta într-un birou. A început şedinţa skype, într-un final. „În România nu a existat presă.” – Boom! In your face! Referindu-se la perioada dinainte de 1989. „Presa era un deget al puterii. După 1989 era nevoie să recuperăm un handicap îngrozitor.” Trist, dar adevărat.

Andrei Gheorghe (holografic) şi Gabriel Gorgan

          Eu ştiam de cenzura presei dinainte de ’89 încă din liceu, când studiasem Istoria Comunismului. Şi am văzut documente întregi din care erau tăiate paragrafe enorme. Şi, mai rău, dacă vorbim despre domeniul literaturii: am văzut şi poezii care erau cenzurate. Cadoul oferit după ’89 a fost „libertatea de a spune ce vrei si ce crezi”.

          Gheorghe a vorbit despre Evenimentul Zilei, ziar care a fost primul ziar tabloid din România („Bulina Roşie” fiind fondată în 1992). Evenimentul Zilei era „mai puţin orientat spre informaţie şi orientat spre divertisment”, având un „succes inimaginabil”.

          S-a mai vorbit şi despre radiouri şi posturile revoluţionare. Un exemplu a fost şi Radio Contact: „Radioul nu a mai fost acea camera din care puneam Ozzy Osbourne, ci se puneau genurile de muzică cerute”. Bineînţeles, televiziunea a fost şi ea menţionată. În 1996, PRO TV-ul făcuse o greşeală colosală (după cum spunea Andrei Gheorghe): a participat activ la Convenţia Democratică şi a pierdut leadership-ul. Dacă veţi urmări postul în prezent, veţi observa că „politicul a dispărut în prezent din PRO TV”.

Jurnalist versus Jurnalist: Lucian Valeriu şi Andrei Gheorghe

          Priviţi cu suspiciune necomercialul, fiindcă în spatele lui se află banii”. La întrebarea „Cum vezi viitorul presei?” Andrei Gheorghe a răspuns următoarele: „Obligaţia de a urmări Internetul. Toată lumea ştie că Internetul e viitorul.

          După multe discuţii jurnalistice, Vali Petcu cel mai citit/bun/cunoscut/mare blogger din România a vorbit despre campanii bune, campanii triste şi dilemele care apar în lumea online-ului. Cineva din sală întrebase dacă îţi poţi „spăla trecutul” ca blogger, dacă ai făcut unele greşeli sau asocieri nepotrivite. Ce a declarat Vali Petcu a declarat despre aceşti bloggeri? Cu o francheţe extrem de amuzantă a spus: „Ca la femei: când se duce vorba câ esti c***ă, nu te mai spală nimeni!

Despre social media, cu Vali Petcu

          Companiile se zgârcesc să ofere bani mulţi celor care le promovează serviciile, strategia de implementare a unei campanii lipseşte cu desăvârşire (fiind una pe termen scurt). Exemple de campanii aşa nu: Bergenbier ziua bărbatului; Coca Cola ringtones, Activita – poveşti feminine.

          Printre cele mai expirate strategii putem enumera următoarele, după cum explica şi Zoso:

  •           iConcursurile – premiile constând în Iphone-uri oferite câştigătorilor;
  •           Să plătim bloggerii să scrie – şi dacă se poate toţi în aceeaşi zi;
  •           Goana după numere – ignorarea audienţei.
Multe întrebări din sală pentru Zoso.

          Ne-a plăcut de Zoso. A avut un discurs relaxat, concret şi distractiv. Se pricepe la vorbit la fel de bine cum se pricepe şi la scris. Parol!

          Continuând discuţiile despre blogging, a urmat Ana Morodan, primul blogger de personal style din România (cum s-a şi autointitulat). A început prin a spune că: „Nu sunt una dintre bloggerii care îşi pozează cafeaua” – făcând aluzie la alte persoane care fac asta. A precizat că fashion blogging-ul este o nişă destul de restrânsă la noi în ţară, povestind şi că există fete care se pozează cu poşetele şi prăjiturile altora.

Contesa fiind contesă

          Ana Morodan a pornit blogul pentru a înfăptui un business. Şi a reuşit: „Trebuie să ştiţi foarte bine ce vreţi, ce sunteţi şi cât sunteţi dispuşi să munciţi pentru asta!” Vorbind despre business-uri (fiindcă pe asta s-a insistat), a spus că trebuie să ne documentăm şi să apelăm la antreprenoriatul online şi să ne documentăm în ceea ce priveşte endorsement-ul online.  

          Dar ne vom îmbogăţi din fashion blogging…? „Nu vă îmbogăţiţi. Asta-i o chestiune de freelancing.” E important „Cui vrei să vinzi, cine vrei să te admire” şi, mai ales, „să fii personajul poveştii tale”, pe care o desfăşori în cadrul blogului tău. „Restul, care sunt nişte stereotipuri… Nu vor reuşi.

Ana Morodan explicând miturile fashion blogging-ului

          El gran final a fost lăsat pe seama jurnalistului Razvan Exarhu, care are o vastă experienţă în jurnalismul radio (şi vocea aferentă, of course). Oamenii sunt naivi şi „lumea este dispusă să creadă orice.” Mai mult: „Oamenii vor să afle ceea ce ştiu deja!

Eu (cu capul în telefon, notând idei), Gabriel cu #pentrucamuffins în mână şi Răzvan, gata de acţiune.

          Clandestinul Mr. Exarhu a spus că doreşte să aducă spiritul radio şi în social media (folosind, spre exemplu, hashtag-uri inedite ca şi: #ninonino, #mno, #citateinspirationale, #asaincepe, ş.a.), spre amuzamentul urmăritorilor.

Dumnezeu cu Milla Jovovich. Sau cu Răzvan Exarhu.

          Citatul „Fii schimbarea pe care vrei să o vezi îl lume” s-ar traduce astfel în social media: „Să încerci să fii mai mişto decât pe facebook”.

 

          Prima ediţie #MASmedia s-a încheiat în aplauzele publicului (#cliseu) şi în fum de ţigară (ghinion pentru nefumătorii ca şi mine). Eu spun că a fost un eveniment reuşit, care a răspuns tuturor întrebărilor aduse în discuţie. Felicitări Gabriel Gorgan pentru iniţiativă, mulţumiri lui Klaus de la Humanitas pentru suport şi bravo nouă, voluntarilor!

Echipa #MASmedia

          Acum s-aud păreri. În Word, acest articol are 7 pagini, cap – coadă (#clişeu).

Cu nostalgie (deja),

Mademoiselle Critique.

          Credit foto:  Dani Alexandru 

Un gând despre “Prima ediţie #MASmedia s-a încheiat!

Donnez moi votre avis:

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s