10 Years Of Hyperdub Records

Pentru label-ul Hyperdub, anul 2014 a marcat mai multe evenimente istorice. În primul rând, sărbătorirea a 10 ani de la înfiinţarea labelului înfiinţat în 2004 de către Steve Goodman aka Kode9, dar şi pierdea a două persoane importante care au contribuit la împărtăşirea propriilor viziuni asupra muzicii: Rashad Harden (aka DJ Rashad), pionier al genului footwork, decedat la data de 26 aprilie şi Stephen Samuel Gordon (aka The Spaceape), poet şi vocalist (decedat la data de 2 octombrie), apropiat al lui Kode9, a cărui contribuţie poate fi observată în numeroasele piese lansate la una dintre cele mai importante labeluri care a propulsat genul 14o şi nu doar atât.

La data de 29 aprilie, Boiler Room, împreună cu Kode9, Ikonika, Oneman şi Addison Groove au organizat un tribut pentru DJ Rashad, care a contribuit la propulsarea genului footwork, fondat anterior de către R.P. Boo aka Kavain Space. Cele patru seturi ale apropiaţilor şi colaboratorilor lui DJ Rashad le puteţi urmări pe boilerroom.tv

Kode9 aka Stee Goodman Sursa: de-bug.de
Kode9 aka Stee Goodman
Sursa: de-bug.de

Legat de pierderea persoanei alături de care a semnat o mare majoritate a pieselor lansate la propriul label, Kode9 spunea următoarele, invitat fiind la Sao Paulo la data de 2 octombrie:

“Va fi cel mai dificil set pe care l-am avut vreodată, însă voi reuşi să ajung în Sao Paulo diseară […]”

Pentru a celebra cei 10 ani de activitate al labelului Hyperdub, dar şi pentru a-i comemora pe The Spaceape şi DJ Rashad, am creat un mix compus de peste 40 de piese, piese alese pur subiectiv şi puse în ordine cronologică. Mixul are două ore şi vă invit să îl ascultaţi în timp ce vom parcurge istoria labelului citind rândurile ce urmează.


Când spui “Hyperdub”, cei mai mulţi ar fi tentaţi să asocieze acest nume cu Burial. Dar înainte ca Burial să-şi primul album (n.r. “Burial, 2006) ce avea să propulseze dubstep-ul şi să-i confere un nou sound, Hyperdub a existat, începând cu anul 2001 sub forma unei reviste online. Jurnalistul Laurent Fintoni (care a semnat articole şi pentru Hyperdub când exista ca şi revistă) îşi aduce aminte într-un articol pentru Thump cum a luat naştere label-ul Hyperdub:

“Este anul 2003. Dubstep-ul încă nu este definitivat ca şi gen muzical […] Kode9 îmi oferă o invitaţie prin care mă invită să particip la lansarea label-ului la Plastic People, , club ce avea să devină casa spirituală a sesiunilor săptămânale FWD>>. Evenimentul avea o dublă lansare: lansarea label-ului lui Kode9 şi lansarea cărţii soţiei lui Daddi Gee (care avea să devină The Spaceape). Daddi Gee citeşte pasaje din cartea soţiei sale, în dialectul lui, având o voce puternică, fiind acompaniat de sub frecvenţele create de Steve (n.r. Kode9) […] Naşterea Hyperdub-ului în acea noapte a oferit un indiciu în ceea ce avea să însemne atât traiectoria label-ului, cât şi evoluţia sa artistică, deşi pe atunci nu puteam prezice aceste lucruri. Am ieşit de acolo cu un vinyl 10″, prima lansare a Hyperdub-ului, HYP001 (n.r. Kode9 + Daddi Gee ‎– Sign Of The Dub/Stalker), ce avea să fie scoasă official un an mai târziu. ”

HYP001
HYP001

Într-adevăr, prima lansare a label-ului, HYP001 a însemnat un pas important, dacă vorbim despre evoluţia dubstep-ului ca şi gen muzical. Iată ce spune Laurent Fintoni despre acest lucru:

“Dubstep-ul începea să fie asociat cu 2-step-ul (sound ce pornise în sudul Londrei începând cu anii 2000), iar Rinse FM, care era pe atunci o staţie radio pirat, a jucat un rol esenţial în ceea ce priveşte ascensiunea genului […].

Afinitatea lui Kode9 pentru cultura asiatică este surprinsă în cea de-a patra lansare a label-ului: vorbim despre legendara piesa 9 Samurai, „care se reapropia de piesa lui Fumio Hayasaka, «Seven Samurai Suite» şi care suprindea chintesenţa label-ului în ceea ce privelte obsesia lui cu Estul Îndepărtat”, după cum spunea Fintoni. Sound-ul lui Kode9 (dar şi sound-ul Hyperdub de atunci) avea un stil minimalist care combina o voce ce nu aparţine acestor lumi, versuri puternice cu un mesaj încifrat. Un bun exemplu sunt versurile piesei “Spit” sau a doua lansare a labelului. The Spaceape reuşeşte să îmbine într-un mod armonios misticul cu sumbrul, realitatea cu imaginarul, în cea de-a doua strofă a piesei:

“Shadows reappear through a shallow grave,/ Silhouette of bodies we couldn’t save,/ Impression and prints- marks of recognition-/ Validation of a long held suspicion./Now you look ‘pon yourself with a twisted gaze/ And with the same expressions as the slavery days?/we slave for days?/ After all this time our warring souls,/Through the fighting and the killing, are coming home.”

Kode9 & The Spaceape performand in 2007 la SAT
Kode9 & The Spaceape performand in 2007 la SAT

După succesul înregistrat de albumele “Burial” şi “Untrue”, a venit timpul unor noi producători care au contribuit la definitivarea sound-ului Hyperdub: L.V. (grup format la acea vreme din Si Williams, Gervase Gordon şi Will Horrocks), Quarta330 (Toru Koda), Ikonika (Sara Abdel-Hamid), Darkstar (grup format din Aiden Whalley, Buttery şi James Young), Zomby, Samiyam (Sam Bake), King Midas Sound (proiectul Roger Robinson, Kevin Martin, Kiki Hitomi) sau LD, fiecare dintre aceştia venind cu un sound propriu, diferit, experimental, dar original.

Dupa cinci ani de existenţă şi cinci ani în care Hyperdub a livrat constant “hit-uri” în materie de muzică electronică, Hyperdub a lansat o compilaţie aniversară intitulată “5: Five Years of Hyperdub”, formată din 2 CD-uri: primul cu piese exclusive, iar cel de-al doilea cu piese clasice ale label-ului. Piesele exclusive aduc împreună artişti precum: Mala, Martyn, Joker & Ginz, Black Chow, Quarta330, Samiyam sau Cooly G. Compilaţia a reuşit să ajungă pe locul 27 în topul Pitchfork Media al celor mai bune albume din 2009.

5: Five Years of Hyperdub
5 Years of Hyperdub

Cu toate că Hyperdub avea ca ţintă o anumită nişă, labelul a căutat mereu noi modalităţi de a răspunde cerinţelor publicului în materie de muzică, astfel, ca după febra 2-step-ului a avut loc invazia UK Funky şi UK Garage, care au devenit două influenţe majore ale labelului. DVA (Leon Smart) a semnat primul lui material la Hyperdub în 2010 şi dat startul, lansând HDB030 – Natty/Ganja. Cu “Natty” şi “Ganja”, DVA şi-a impus amprenta, lăsându-i pe fanii Hyperdub să dorească mai mult. Tot un sound aparte a adus şi Cooly G (Merrisa Campbell), care a lansat în 2009 „Narst/Love Dub” şi „Up In My Head/Phat Si” în 2010. L.V., Ill Blu, Ossie, Funkystepz, Walton, sunt câţiva artişti care au insfulat Hyperdub-ului o doză de neseriozitate care poate lipsea în acel moment.

Hyperdub a reuşit să găzduiască şi câteva release-uri ale unor producători grime şi hip-hop, astfel că în anul 2009, Joker (Liam McLean) a lansat “Digidesign”, sound-ul artistului rezonând cu stilul abordat de către Hyperdub. Tot în 2009 Mark Pritchard împreună cu Om’mas Keith au scos “Wind it Up”, unul dintre cele mai bune şi catchy instrumentale hip-hop pe care le-am auzit vreodată. Terror Danjah, unul dintre pionierii grime-ului şi-a lansat în anul 2010 albumul intitulat “Undeniable”, unde Danjah a colaborat cu: D.O.K., Double E., Mz Bratt, Griminal sau Bruza.
Anul 2011 aduce o nouă lansare Kode9 & The Spaceape. Însă surpriza din faptul că cei doi găzduiesc o voce feminină cu totul specială pe piesele “Black Smoke”, “Love Is The Drug”, “Neon Red Sign”, “The Cure” şi “Black Sun”: este vorba de vocalista Cha Cha, originară din China şi care a adus o notă personală pieselor de pe albumul “Black Sun”. Un alt album lansat în 2011 care s-a bucurat de un succes enorm a fost “Without You” semnat King Midas Sound. Albumul conţine remixurile pieselor King Midas Sound lansate la labelul Hyperdub (cred că veţi recunoaşte piesa din mix, probabil).

HDBCD016 - Terror Danjah, The Dark Crawler Foto: glorybeats.com
HDBCD016 – Terror Danjah, The Dark Crawler
Foto: glorybeats.com

În anul 2012 au fost lansate foarte multe albume: melancolicul “Playin’ Me” semnat Cooly G, deloc urâtul “Pretty Ugly” al lui DVA, manifestul semnat Dean Blunt & Inga Copeland, “Black Is Beautiful”, “Quarantine”-a experimentală a lui Laurel Halo, “Dark Crawler”-ul semnat Terror Danjah şi, ultimul, dar nu cel din urmă, “Sebenza”, semnat L.V., album unde îl putem descoperi pe rapper-ul sudafrican Okmalumkoolkat (Smiso Zwane) cântând aproape despre orice: culori, animal print-uri, diamante sau computere zulu (însă toate versurile aparent amuzante au un mesaj ascuns).
O altă lansare a anului 2012 (la finele lui) a fost “Truant”-ul lui Burial format din piesa cu acelaşi nume şi “Rough Sleeper”, piese în stilul clasic Burial, dar neavând aceeaşi intensitate ca şi cele de pe EP-ul Kindred.

DJ Spinn & DJ Rashad
DJ Spinn (in stanga, la microfon) si DJ Rashad – Sónar Sessions 2012, in Barcelona. Foto: rbmaradio.com

DJ Rashad lansează în 2013 albumul “Double Coup” şi încă două materiale: “I Don’t Give A Fuck” şi “Rollin’”, astfel introducând şi genul footwork în Hyperdub. Un alt debut important este cel al artistei de origine canadiană, Jessy Lanza cu albumul “Pull My Hear Back”. Jessy aduce un touch soul, primind, totodată aclamaţiile publicului.

Cea mai nouă membră Hyperdub, Fatima Al-Qadiri, a lansat în acest an albumul intitulat “Asiatisch”, unde preocuparea majoră este crearea unei legături între sound-ul occidental (grime, cu precădere) utilizând instrumente, cântece tradiţionale şi sunete specificie asiatice (de origine chinezească, mai precis). Tot în acelaşi an Fhloston Paradigm a lansat albumul “The Phoenix”, iar de curând, Cooly G a lansat albumul “Wait ‘Til Night”.
La împlinirea a zece ani de existenţă şi activitate, Hyperdub a lansat patru compilaţii pe care dacă nu le-aţi ascultat până acum, trebuie. Nu vă spun cine a scos ce anume, vă las să le descoperiţi singuri. Vă spun doar că Burial a lansat o piesă nouă, care în trecut exista doar ca versiune unreleased.

Next Life (stanga) si Killing Season Foto: pitchfork.com
Next Life (stanga) si Killing Season
Foto: pitchfork.com

Există două materiale emoţionante care au fost lansate în 2014: primul este albumul “Next Life” (în colaborare cu Teklife) dedicat lui DJ Rashad şi al doilea este “Killing Season”, ultimul material Kode9 & The Spaceape.

R.I.P. The Spaceape,

R.I.P. DJ Rashad.

Surse:
fopp.com

thump.vice.com

factmag.com

dubstepforum.com

pitchfork.com

discogs.com

boilerroom.tv

hyperdubrecords.blogspot.ro

Un gând despre “Ten Years of Hyperdub

Donnez moi votre avis:

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s